TMF Kommentarer

Jag tycker att det har fungerat mycket bra att läsa The Magi Finger med elever i årskurs 4.
Det var bra att dela klassen i två grupper och att eleverna själva fick välja grupp.
Det är ett fantastiskt språk i boken som väcker nyfikenhet.
Av mina 74 elever var det 5 som tyckte boken var lätt!
Det har fungerat bra att arbeta med en arbetsbok i grammatik parallellt med läsningen. Då har jag enkelt kunnat exemplifiera övningarna i arbetsboken.
Det var bra att grupp B fick en papperskopia av texten. Det var en strategi som gjorde att fler elever följde med och engagerade sig i texten. Ex. genom att stryka under svåra ord, skriva i bilderna och färglägga.

Bifogar utdrag ur en elevs veckobrev vid två tillfällen: (eleven läser i grupp A, lite snabbare)utvardering_1

utvardering_2

2 Kommentarer
  1. Anja Starrin
    Anja Starrin says:

    Fantastiskt! Tack för att du delar med dig av din planering. Har letat efter en bra bok att läsa tillsammans. Har du tips på någon bok för åk5 också?

    Svara
    • Lotta Bohlin
      Lotta Bohlin says:

      Tack själv!
      Jag tycker väldigt mycket om Roald Dahls böcker. Det är alltid kluriga berättelser och ett spännande språk. Så mitt tips blir ex. Mathilda eller Fantastic Mr Fox. lycka till!

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *