INTRODUCTION

THEME: LondonTourGuide
MÅL: Du ska bli en London Tour Guide.
HUR: Du ska läsa på om London, olika platser och sevärdheter. Sedan ska du skriftligt och muntligt förbereda och genomföra en guidad tur med en grupp klasskamrater – på engelska såklart. Dessutom ska du hjälpa till att bygga upp de olika platserna i korridoren och agera turist i en annan guidegrupp.

IMG_1062

ARBETSGÅNG
(1) DUSCH:Först tittar vi på film, läser texter, talar med kompisar och bekanta och samlar på oss kunskap om både London och guideyrket.
(2) PLANERING & BYGGSATS: Presentation, kunna peka ut alla platser och sevärdheter på en karta, skriva texter om alla platser och sevärdheter, bygga upp platserna i korridoren och öva.
(3) PRODUKTION: Ta hjälp av informationen du har samlat under duschen för att kunna skriva egna texter. Läs upp dina texter för en kamrat. Spela in dig själv när du läser. Öva mycket!
(4) DELA: Dags att genomföra guideturen för en grupp kamrater. En av turisterna filmar dig. Lägg upp hela guideturen, eller delar av den, på kunskapsgubben.se

 

Min presentation från #SETT2016 #LondonTourGuide

Sist jag arbetade med LondonTourGuide gjorde jag enligt följande:
Först tittade vi bl.a. på en film från sli.se Sedan gjorde vi en gemensam tankekarta med innehållet från filmen. utifrån den valde vi fem sevärdheter/platser som vi arbetade vidare med. Det var London Eye, Big Ben, Hyde Park, Madame Tussauds, Jack the Ripper och The Underground. Vi läste på om de olika platserna och formulerade egna texter med hjälp av 5-10 stödord. Alla fick dessutom samma presentationstext med några tomma luckor i att fylla i och lära sig utantill. Vi gjorde också en egen karta över guideturens olika stopp. När allt var skrivet och övat genomförde var och en en guidetur. Vissa spelades in och andra inte. Under arbetets gång byggde vi upp de olika platserna ute i korridoren med hjälp av teckningar och annan rekvisita. Varje guide hade en egen namnbricka på sig med en engelsk och en svenska flagga på. Vissa kunde även stoltsera med andra språk.


Den här gången kommer jag att arbeta lite annorlunda med texterna. Under terminen har vi arbetat mycket med att kunna göra ändringar och förbättringar i olika korta (ganska dåliga och tråkiga) texter. Nu tänkte jag göra likadant med sevärdheterna. Några elever vill naturligtvis helst skriva helt själva.