THM – Kommentarer
Boken är fantastiskt bra att högläsa. Jag visade bokens sidor på projektorn så att alla kunde läsa och se bilderna.
Bra att diskutera berättarteknik och svåra ord på samma gång.
Parallellt under hela arbetet har vi arbetat med verb. Vad är det? Hur böjer man ett verb? Och varför är det bra att kunna?
Vi har pratat engelska till bilderna och diskuterat innehållet.
När boken var utläst var alla väldigt peppade att få skriva en egen bok.
Jag hittade gåtor på engelska som vi arbetade med för att väcka nyfikenheten och fantasin!
—
Först en egen detektiv. Vi googlade på ”English names” för att få tips på namn.
Och en kort presentation.
Sedan ett hotel. Vi googlade även här, både för att hitta ett namn och en bild (att rita av i Sketches Pro).
Därefter övriga karaktärer i listan.
Sedan har vi skrivit ett kapitel i veckan (ibland har det tagit två veckor eftersom jag även har arbetat med en del grammatikövningar).
Varje kapitel introducerades med skriftliga instruktioner och min egen exempeltext på ”Chapter 1”. Några skrev fritt med hjälp av instruktionerna och några skrev mer eller mindre av min text och bytte ut mina namn till sina.
Mina exempelkapitel har eleverna fått låna en utskrift av.
Alla elever skriver i Google Classroom så att jag kan följa arbetet via min egen inloggning.
ATT TÄNKA PÅ TILL NÄSTA GÅNG:
Att eleverna har sin lista med alla karaktärer framför sig under hela skrivprocessen. Men var?
Att alla elever skriver ut sina hotell-bilder och sätter upp på väggen. Det ger kraft och inspiration.
Att de som skriver långsamt får möjlighet att arbeta hemma eller på en extra tid i skolan.
Att alla någon gång under projektet får läsa delar av sina texter för en kamrat.