Planering 4-5-6
Höstterminen
READING – Läsa och förstå
Jag börjar alltid läsåret med högläsning. I år läste vi Little Red Riding Hood, en text som många elever känner till sedan tidigare. Jag kopierar upp en papperskopia till varje elev så att de kan följa med i texten och stryka under ord. Läsa högt för en kompis, översätta ord och prata om innehållet. De goda läsarna får sedan välja en egen bok och läsa själva.
Under läsningen jobbar jag med olika aktiviteter kopplat till texten, ex. Högläsning, parläsning, läsa hemma, skriva ordlistor i Word Book, skriva frågor och svara på frågor, anteckna saker jag gillar i texten, inte gillar, undrar och kommer att tänka på. Vi spelar spel, In Other Words osv.
READING & WRITING – Läsa och förstå, göra ändringar och förbättringar och läsa igen.
Sedan arbetar vi med skrivförmågan. Då använder jag väldigt enkla lite larviga och lite tråkiga sagor på en sida som heter rong-chang.com. Det finns massor av olika texter i olika svårighetsgrader. Jag väljer ut ex fyra stycken som vi läser högt, översätter och skriver av!! (en i taget dock) Bra sätt att öva ”skrivengelska” att skriva av. Jag brukar kalla det för uppvärmning. Sedan visar jag hur en kan göra ändringar och förbättringar i en text. Jag har den korta tråkiga texten på tavlan via projektorn, och sedan skriver jag i mina ändringar och förbättringar direkt på tavlan. Vissa elever skriver bara av mig och vissa skriver på egen hand. Sedan högläser vi igen och imponeras av varandras påhittighet. ”Going to the Zoo” har jag gjort flera gånger. Blir alltid roliga och bra texter! Läs mer på ”Rewrite stories”.
SPEAKING (och LISTENING) – Att kunna tala engelska med varandra.
Till sist innan jul arbetar vi med den muntliga förmågan. På Learn English Teens finns det enkla dialoger inspelade som korta filmer. Dialogerna kan skrivas ut på papper, och det finns även digitala läsförståelseövningar. Först lyssnar och läser vi en dialog tillsammans i klassrummet, och översätter. Sedan skickar jag ut eleverna på Conversation Walk två och två med dialogen i handen. Då kan de i lugn och ro gå en sväng i skolan och öva på att läsa för varandra. Jag brukar ställa min på något bra ställe och lyssna och stötta. De elever so vill väljer svårare dialoger eller skriver egna.
SPEAKING (och LISTENING) – Att kunna samtala på engelska med varandra.
”Guess the Animal”. Vi lyssnar på hur 30 olika djur låter och tittar på bilder av djuren. Vi diskuterar vilka ord vi behöver kunna för att kunna samtala om bilderna. Därefter får eleverna, två och två, samtala om bilderna med hjälp av ett antal stödfrågor.
Vårterminen
READING INFORMATIVE TEXTS – Att kunna läsa och förstå faktatexter
Vi börjar den nya terminen med att läsa informativa texter (faktatexter) på engelska och svara på frågor. På Fun Kids Live finns det en kategori som heter ”Top 10 Facts about…”. Det finns många olika teman att arbeta med. Vi början med ”Top 10 Facts about Space!” och ”Top 10 Facts about Kenya!”. Blogginläggen innehåller även ett spännande bildstöd.
Målet är att alla ska kunna läsa och förstå texten. Vi läser högt, tillsammans i par och enskilt. Varje tema har 10 ord som eleverna särskilt ska öva på. Vi övar också på att ”pratöversätta” texten. Till sist har jag skapat ett antal frågor till texten som ska besvaras skriftligt och muntligt.
De som tycker att texten är svår kan fokusera på de tio rubrikerna.
WRITING – Att kunna formulera brev och vykort
Till sist skrev vi formellt och informellt brev samt vykort. Tydliga instruktioner om struktur och förslag på innehåll. Genomgångarna antecknades i elevernas skrivhäften.
1.) Skriva ett brev till mig, enligt konstens alla regler för ett informellt brev, och posta det hem till mig. De flesta hade aldrig skrivit sin adress på ett kuvert. Jag skrev svar till var och en och skickade tillbaka. I kuvert. Med frimärke. Så kul!
2.) Jag fejkade en jobbannons som ”Ice-Cream Scooper” på en glassbar i Baltimore. Eleverna fick göra en jobbansökan, enligt konstens alla regler för ett formellt brev. Många kreativa förslag. Alla fick jobbet!
3.) Till sist ett vykort till mig från London. Efter London Tour Guide fanns det hur mycket som helst att skriva på vykortets begränsade yta.
Jag har en hel del material kvar kring dessa uppgifter. Ska fylla på så fort jag har tid.
WRITING TEST – Att kunna formulera en egen text på engelska.
Eleverna får i uppgift att välja ett land och skicka ett vykort till mig. Stödfrågor finns för att komma igång, och utveckla texten.
READING – Läsa och förstå
Jag börjar alltid läsåret med högläsning. I år läser vi ”The Magic Finger” av Roald Dahl.
Följ med i ”live-uppdateringen” av läsprojektet. Vi läser ett antal sidor i boken tillsammans varje vecka. Samtidigt sträcker vi under ord, pratar om verb och hur verb böjs samt förståelsen av innehållet. Avslutningsvis formulerar vi frågor och svar till det lästa.
I år låter jag klassens språkstarka elever arbeta med andra uppgifter (bl.a. engelska kortfilmsklubben på ur.se) när klassen läser och övar. De läser de aktuella sidorna på egen hand om de vill. Varje vecka genomförs en kortare avstämning som alla är med på. Ex. översätta ord, skriva bildtexter och svara på frågor.
WRITING – The Hotel Mystery
Efter höstlovet drar årets stora skrivprojekt igång. Jag läser högt ur The Hotel Mystery av Martin Widmark. Det är en fin översättning på engelska med bilder och engelska på en bra nivå. Samtidigt presenterar jag en storyboard som beskriver hur berättelsen är upplagd.
Alla elever skriver av min storyboard som jag skissar upp. Sedan får de en egen ”tom” storyboard där de använder min (och Widmarks) modell för att skapa en egen berättelse. Fritt fram att ”sno” så mycket en vill av upplägget. För att sätta igång eleverna gör jag samma sak själv – jag snor en hel del av Widmark och blandar med egna ideér. Det är mycket som ska vara klart från början när en skriver en mysterietext. Min text heter ”The Ellington Hotel Mystery”: Ladda ner TEHM easy text
Mysteriet ska vara ”klart” innan du börjar skriva. Anledningen är att du ska veta vilka händelser och personer som du ska introducera. Och hur du ska lägga ut misstänksamma detaljer i din text. När detta är klart börjar vi skriva kapitel 1. Jag har själv skrivit kapitel 1 och går igenom det på tavlan. I mitt kapitel har jag förklarat att texten ska vara skriven i dåtid (markerad med rosa färg) och att dialogen ska vara skriven i nutid (gul färg). De elever som upplever detta som svårast skriver av en hel del av min text men gör egna ändringar och förbättringar, bl.a. nya namn på personerna.
SPEAKING TEST – Att kunna tala engelska med varandra.
Genomför ett muntligt prov i par. Ämnet är ”The Hotel Mystery”. Bildstöd finns för att få igång samtalet.
READING, WRITING, LISTENING & SPEAKING – LondonTourGuide
Jag och mitt alter ego ”Lucy” lär eleverna allt om London och hur de som riktiga tour guides ska läsa på om ett antal sevärdheter och guida en grupp elever – på engelska, med namnbricka och allt. Det här är såååååå kul! Jag har gjort det flera gånger och det blir bara roligare och roligare för varje år. Det går liksom att öva på alla förmågor i ämnet under det här arbetsområdet. Vi håller på i ca 10-12 veckor. Självklart spelar alla elever in en egen guidefilm på slutet. Jag har en hel presentation som beskriver upplägget.
SPEAKING (och READING) – Att kunna tala engelska med varandra.
Jag startar upp den nya terminen med att arbeta med Speaking och lite Reading. Jag delar klassen i två grupper. Den gruppen som är kvar i klassrummet samtalar i smågrupper med varandra om veckans ämne, ex. family, breakfast. Till sin hjälp har de ett frågebatteri för att hålla igång samtalet. Den andra halvan av klassen har fått välja en egen text som de ska läsa högt för varandra när de går på en promenad i skolan två och två. Texterna finns i tre olika nivåer och syftet är att prata/läsa engelska högt. Som en slags uppvärmning inför samtalet.
Vi har pratat om vad ett samtal är och vad som krävs för att det ska bli bra. Under projektet planerar jag in två bedömningstillfällen tillsammans med eleverna. Då tittar jag på: 1.) Kommunikation – att kunna hålla igång samtalet genom att ex. ställa frågor, lyssna och uttrycka egna åsikter och ståndpunkter. ”Att hålla igång bollen”. 2.) Innehåll – Att ha något att säga och hålla sig till ämnet. 3.) Språk – Att kunna anpassa sig till situationen samt att kunna variera sitt språk..
Innehåll: ”Breakfast”, ”Family”, ”Getting to know each other” och till sist ”Seasons, months & weather”.
Länk: Conversation Questions
Reflektion: Det fungerade mycket bra att ge eleverna material för att komma gång och prata. Frågorna fungerade som bränsle i samtalet. Det var också bra att jag delade upp klassen i två grupper. Då blev det fullt fokus i 20-30 min.
READING – Att kunna läsa nyheter på engelska samt andra informativa texter och visa sin förståelse.
Har äntligen hittat en bra engelsk tidning – ”The Week Junior”.
Varje vecka arbetar vi med ett uppslag. tidningen som heter ”Around the World”. Det är tio nyheter från hela världen som kortfattat presenteras med bild, rubrik och text. Här finns den aktuella texten i bättre upplösning: en_around_7mars2020
Uppgift 1: Läs texten översiktligt så att du vet ungefär vad nyheterna handlar om.
Uppgift 2: Para ihop ”About…”-texterna med rätt nyhet.
Uppgift 3: Översätt ”Tricky words”, en lista med de tio svåraste orden från texterna.
Uppgift 4: Svara på frågorna, en till varje nyhet.
Extra: Välj en av nyheterna och försök att hitta mer information via internet.I tidningen finns även andra mer eller mindre kreativa bilder och texter att arbeta med. ”Spot the difference” blir en rolig lek där alla ska kunna beskriva skillnaderna muntligt, inte peka. ”Photos of the week” gör det möjligt för eleverna att välja en bild och skriva en passande bildtext, seriös eller lite galen. Men på engelska såklart. Klicka på länken här om du vill ladda hem alla uppgifter till den aktuella upplagan: en_around_7mars2020-2
I samband med dessa uppgifter låter jag eleverna testa sina läsförståelsekunskaper genom att få göra olika gamla nationella prov för åk 6. Det ger eleverna en idé om vad det är vi övar på och de får olika exempel på hur en kan visa sin förståelse.
READING TEST – Att kunna läsa en text och svara på frågor (fritext eller X).
READING – Läsa och förstå
Jag börjar alltid läsåret med högläsning. I år läser vi Oliver Twist av Charles Dickens. Det är en bearbetad version med fina bilder. Vi övar mycket högläsning och dialog om innehållet i texten. Och klassiska frågor och svar. För att få alla att våga läsa högt och prata på engelska låter jag dem gå på ”Conversation/Reading Walks”. Alla elever har texten i sin hand och sedan går de på en promenad, inne eller ute, i par och läser och samtalar med varandra.Första veckan: Läs kapitel ett. Arbeta med orden, eller öva på Quizlet. Svara muntligt på frågorna och välj tre frågor som du svarar på skriftligt. Anteckna namnen på alla karaktärer och egna frågor till texten. Läs mer…
Avslutar lektionen med två samtalskort, från ett gammalt nationellt prov i engelska. Läxa att öva och förbereda sig (ex. stödord) till nästa lektion.När boken är utläst tittar vi på filmen och dricker te och äter kakor.
SPEAKING – Att kunna tala engelska med varandra.
Jag har gjort en egen samtalsuppgift som liknar ett gammalt nationellt prov i engelska i åk 6. Det handlar om ”Breakfast” och att kunna samtala med varandra om just det. Vi har arbetat ganska mycket med olika stödstrukturer för samtal.
Bilden i mitten visar något jag kallar för ”Word Search Live”. Det går till så att eleverna får ett samtalskort (de blå) och en liten helig lapp med ett antal ord. De ska fåkamraten att säga just de orden, utan att avslöja sig. Kul lek!
NP SPEAKING TEST – Att kunna samtala på engelska med varandra.
Muntligt nationellt prov i engelska.
Först en Warm-Up! Sedan Part One och Part Two. Bildstöd och samtalskort finns för att få igång samtalet.
LISTENING – Att kunna lyssna på talad engelska och visa sin förståelse.
Vi lyssnar såklart på en hel del olika saker, ex. berättelser, dialoger, sånger osv. På internet finns det en hel del sidor med olika övningar. Jag visar också hur en kan visa sin förståelse, ex. genom att visa att en har förstått med rörelser ljud eller ord, skriftliga svar på frågor, lucktexter osv. En gång i veckan gör vi ett test, för att bli bra på det. Vad finns det t.ex. för olika strategier? Läs igenom frågorna innan testet börjar. Lyssna först och svara sedan. Se till att du har svarat på alla frågor.
READING, LISTENING, WATCHING, WRITING and REFLECTING (week 2-8)
”Coast to coast – from SF to NYC”
We’re getting to know two big American cities – San Francisco and New York City. Listen, watch and read. Take notes. Write a text about the cities, differences and similarities. And let everyone know which city you would like to go to, and why.
LISTENING & SPEAKING (and REFLECTING) (week 8-13)
”Flight 29 Down”
We’re watching ”Flight 29 Down” on Youtube. Some episodes in school and some episodes at home. Group discussions every Friday (once a week).
Lesson 1: Introduce ”Flight 29 Down”. Watch episode 1 & 2 in school, or at home, on your own.
Lesson 2 (Friday): Watch episode 3 together in class. Make discussion groups. Look at a picture with all the character and describe them. What do you know? And what do you think? Why did Cody become the leader? How are they going to find water and food?
Lesson 3: Watch episode 4 & 5 in school or at home.
Lesson 4 (Friday): Watch episode 6 together in class. Make discussion groups.
At the end, a writing test (similar to NP årskurs 6).
READING, LISTENING, WRITING, SPEAKING and REFLECTING (week 10-15)
”Breaking News”
We’re reading news from around the world. All texts are written in different levels, 1-2-3 and 4-5-6. Read and listen to the news. Make a word list. Re-write it and make it ”tasty” to read. Search for more additional information and add it to the text. Write a short summary. Record an oral news feature.
GRAMMAR CHECK
Vi repeterar basgrammatik.
(NP – cancelled) READING & LISTENING TEST – Att kunna läsa, lyssna och visa sin förståelse. (week 13)
Vi genomför Skolverkets bedömningsstöd, NP Reading (B1), Listening (B2) och Writing (C1).
READING & WRITING
”Short Story”
Vi läser noveller på engelska och skriver egna.
T H E E N D
Min analys efter tre års undervisning, ht2018 till vt2021:
Det fungerar mycket bra att läsa böcker tillsammans, trots att kunskaperna är på olika nivåer. Det är tillsammansläsningen som bygger ihop både elever och kunskaper.
Men, den muntliga förmågan måste få ännu större plats. Att kunna samtala med varandra om vardagliga saker och att kunna samtala om innehållet i bilder. Också att kunna läsa olika texter högt för varandra. Låta munnen jobba! Att vänja sig vid sin ”engelska” röst och sitt eget uttal. Detta kräver såklart goda förutsättningar och mycket övning. Det kräver också att eleverna är trygga med varandra. Här blir annars avståndet mellan ”bra på att prata engelska” och ”hjälp, jag kan inte” jättestort.
Så, i årskurs 4 nu ht2021 blir det mer samtalsövningar genom lekar, spel och högläsning. Regelbundna prov. Och extra stöd till de som redan tycker att det är svårt eller känner sig rädda.