SV planering 4-5-6

Planering i svenska åk 4-5-6

Åk 4 ht

Läsa ”Apstjärnan” av Frida Nilsson.
Tänkamedpennan
Läsförståelsestrategier
Läsläxa.
Läsutmaning #lästill1000
Veckans ord. Handstil och stavning.
Barnboken – Läsa och skriva egna barnböcker.
”Bibblisfestival”

Åk 4 vt

Skriva veckobrev.
Skriva instruerande texter.
”Babularen” – Läsa och skriva faktatexter om djur.
Frågesport om djur.
”Superskurken”, ett MIK-arbete av och med Memme.
Temavecka ”Sociala medier och trygghet på nätet”.
Snyggskriva?

Åk 5 ht

Läsa ”Balladen om en bruten näsa” av Arne Svingen.
Talasomted.

Åk 5 vt

Romanprojekt – skriva ”En bok du sent ska glömma”.

Åk 6 ht

Läsa ”Eldens Hemlighet” av Henning Mankell.
Utvecklingssamtal och förberedelse inför NP mitt i läsperioden.
Vi genomförde två gamla NP-prov; Muntlig redogörelse och Samtal.
HÖSTLOV
Poesiarbete med Nils Ferlin, Karin Boye, Kent, Nyårsklockan och Pandemipoesi.
NP – Svenska. Muntlig redogörelse och samtal.
Läsprojektet #LÄSTILL1000

Åk 6 vt

Läsa ”Bli en zombieöverlevnadsexpert” av Herman Geijer.
Arbeta med läsförståelse samt skriva olika typer av texter kopplade till krisberedskap.
”Tältprojektet”, där åk6-eleverna bjuder in åk3-eleverna för att berätta om vad de har lärt sig om krisberedskap.
Öva inför nationella prov. Läsa och svara på frågor. Skriva texter. De nationella proven är inställda men vi kommer att genomföra gamla prov eller liknande uppgifter.
Skolverkets bedömningsstöd (NP – Svenska, B1 B2 C1 C2).
Tema KÄRLEK.
Nationella minoriteter
KM – Kära Mellanstadiet, tacktal.