The Magic Finger 2019

cooltextLTGsmall.png

 

”The Magic Finger”
by Roald Dahl.

Årskurs 5 läser just nu ”The Magic Finger” av Roald Dahl.
Alla elever har en varsin bok och ett skrivhäfte. Varje vecka läser vi 4-6 sidor i boken tillsammans, tolkar ord och meningar, pratar till bilderna, läser texten högt för varandra och formulerar egna frågor och svar. Jag lägger också lite extra fokus på verb. Pekar ut dem i texten och förklarar hur en böjer verb.

Upplägg
Jag har två lektioner i veckan, totalt 120 min. Första lektionen har jag genomgång och övning. Andra lektionen är det ett slags test, eller en avstämning.

Lektion 1
Alla elever har en egen bok och ett skrivhäfte. Jag har texten på tavlan som alla kan se. Första sidan i veckans sidor har jag kopierat upp till alla så den texten klistras in i skrivhäftet. Den här texten läser vi extra noggrant och övar uttal. Under tiden vi läser veckans sidor stannar vi upp och pratar om olika ord och skriver upp dem på engelska och svenska på tavlan och i elevernas skrivhäften. Eftersom det är åk 5 så väljer vi bara ut lite svårare ord och uttryck. När vi har läst hela texten går eleverna på Conversation Walk. Det betyder att de går på en promenad två och två och läser texten högt för varandra. Jag står någonstans i korridoren och lyssnar och stöttar. Sedan avslutar vi med att tillsammans formulera tre frågor till texten, och svara på frågorna. Allt skrivs på tavlan och i skrivhäftet.

Lektion 2
Den andra lektionen har jag förberett ett litet test. Eleverna får översätta orden som vi skrev i skrivboken under lektion 1, från svenska till engelska eller tvärt om. De får skriftligt svara på frågorna som vi formulerade lektionen innan. Och de får läsa läsläxasidan högt för mig och en kompis.

MEN
I år har jag flera språkstarka elever som klarar lektion 1 på egen hand. De får då göra andra läs- och lyssnaövningar andra halvan av lektion 1. De lyssnar exempelvis på Newsreel och Radio Popreel. Lektion 2 är de med och gör samma sak som övriga elever.

cooltextLTGsmall.png

OCH
Efter två veckor introducerar jag arbetet med verb. Jag markerar flera verb i texten på tavlan och visar hur de skrivs i olika tempus. Jag väljer tre verb som jag skriver på tavlan, ex. take / took / taken och turn /turned / turned. Vi pratar om regelbundna och oregelbundna verb. Varje vecka väljer jag ut tre nya verb från texten som eleverna får öva på. Dessa verb skriver jag med stora bokstäver på varsin pappersassiett. Verbet på framsidan och alla tre böjningsformer på baksidan. Och när eleverna lämnar klassrummet står jag alltid i dörren och håller upp en verbtallrik till var och en. De får då böja ”sitt” verb innan de går ut. Några står kvar och lyssnar för att öva.

TILL SIST
För att göra övandet roligare så lägger jag upp veckans ord och verb på Quizlet. Då kan de själva gå in och öva, både i skolan och hemma. Ex. THM part 3 (The Magic Finger, vecka 38).

UPPFÖLJNING OCH ÅTERKOPPLING
Varje test rättas och dokumenteras i tre kolumner; översätta – svara på frågor – läsa högt. Efter tre test sammanfattar jag resultatet och återkopplar till eleverna. Formulerar styrkor och utvecklingsområden.

LÄSPLAN 2019 
Vecka 36 s. 7-11, vecka 37 s. 12-17, vecka 38 s. 18-23, vecka 39 s. 24-29, vecka 40 s. 30-35, vecka 41 s. 36-42, vecka 42 s. 43-51 och vecka 43 s. 52-63. Sidangivelserna kommer från boken. I pdf-en nedan är det andra sidnummer.

 

Klicka på länken för att läsa texten:  TMF

Målet med uppgiften är att:

– Kunna läsa boken på engelska, tolka den för att förstå innehållet.
– Kunna analysera innehållet för att bearbeta och diskutera.
– Kunna använda olika strategier för att förstå och kommunicera.
– Kunna kommunicera sin läsupplevelse.
– Kunna formulera egna frågor och svar.

Hör gärna av dig om du har några frågor eller andra tips!
Lotta Bohlin lotta.bohlin@edu.stockholm.se