Sökresultat för:

The Magic Finger 2019

  ”The Magic Finger” by Roald Dahl. Årskurs 5 läser just nu ”The Magic Finger” av Roald Dahl. Alla elever har en varsin bok och ett skrivhäfte. Varje vecka läser vi 4-6 sidor i boken tillsammans, tolkar ord och meningar, pratar till bilderna, läser texten högt för varandra och formulerar […]

Planering 4-5-6

      Höstterminen READING – Läsa och förstå Jag börjar alltid läsåret med högläsning. I år läste vi Little Red Riding Hood, en text som många elever känner till sedan tidigare. Jag kopierar upp en papperskopia till varje elev så att de kan följa med i texten och stryka […]

HOW TO WRITE A LETTER

. What is a letter? How do you write a friendly letter and a business letter? What is a postcard? Först har jag förklarat vad ett brev och ett vykort är. Vidare hur det fungerar med textstrukturer, mottagaranpassning, språkval, adresser, kuvert och frimärken. Sedan har eleverna skrivit av mina instruktioner […]

Cookie Policy

This site uses cookies – small text files that are placed on your machine to help the site provide a better user experience. In general, cookies are used to retain user preferences, store information for things like shopping carts, and provide anonymised tracking data to third party applications like Google […]

THM – Skriva

Analysera berättartekniken. Planera ett eget hotellmysterium med en detektiv, övriga karaktärer och ett mysterium. Presentera detektiven med text och bild. Presentera hotellet med text och bild. Skriv en lista med alla karaktärer. Skriva kapitel 1-8. INSTRUCTIONS Chapter 1-8 Läsa varandras texter. Gör ändringar och förbättringar. Var noga med att markera […]

THM – läsa

Presentation av boken och författaren. Högläsning, ett kapitel i veckan. Extra pratgenomgång på engelska med hjälp av bilderna för de som önskar. Anteckna och översätta nya ord/svåra ord efter varje kapitel. Ordlistan på Quizlet.com Anteckna personer, platser och händelser. Anteckna verb från texten och översätta och böja dessa. Titta närmare […]

THM – Kommentarer

Boken är fantastiskt bra att högläsa. Jag visade bokens sidor på projektorn så att alla kunde läsa och se bilderna. Bra att diskutera berättarteknik och svåra ord på samma gång. Parallellt under hela arbetet har vi arbetat med verb. Vad är det? Hur böjer man ett verb? Och varför är […]